onsdag 7. april 2010

Lillegutts sovesokker - Oppskrift!

Jeg har strikket sovesokker til Lillegutt. Satte sammen litt her og litt der, og kombinerte med egne erfaringer. Resultatet ble fint og lettstrikket. Oppskriften finner du under bildet, i tilfelle du også har en liten gutt eller jente som trenger sovesokker RASKT.

Sokkene er ypperlig restegarnsprosjekt. Strikk gjerne striper i glade farger! Jeg var på påsketur og måtte ta hva jeg hadde for hånden, derfor ble mine blå melerte. Neste gang blir det restegarn!
Lillegutts Sovesokker

Garn: Ett nøste babygarn (jeg har brukt babygarn fra Nille)
Pinner: Strømpepinner nr 4. Strømpepinner nr 3,5 til vrangborden.
Forkunnskaper: Kun rette og vrange masker!
En rille dannes når man har strikket to omganger rettstrikk (dvs fram og tilbake). Riller er enkelt å telle, derfor pleier jeg å telle dem fremfor å telle omgangene i rettstrikk.
Perlestrikk: En rett og en vrang maske på første omg, rett over vrang og vrang over rett m på de neste omgangene.

Sokkene strikkes med dobbelt garn. Legg opp 32 m på to pinner nr 4 (slik at ikke kanten strammer). Strikk fram og tilbake, rettstrikk, til du har 8 riller. Fordel maskene på strømpepinner nr 3,5, og strikk vrbord 12 omganger.
Nå skal du strikke videre over de 10 maskene foran (rett under åpningen), sett de andre maskene på tråd eller sikkerhetsnål. Bruk p nr 4 på resten av sokken.
Strikk perlestrikk over de midterste 10 maskene, men strikk fjerde og femte m sm på første omgang. Du strikker nå perlestrikk over de gjenstående 9 maskene, 15 omganger til sammen. Fortsett i perlestrikk, men strikk de to første maskene på hver omg sm til du har 5 masker igjen. Klipp tråden.

Sett maskene som venter over på strømpepinner. Plukk opp 13 m langs begge kantene av "tungen". Også de 5 maskene i spissen av tungen skal nå bli med videre. Du skal nå ha 53 masker på fordelt på strømpepinnene. Omg begynner midt bak på sokken. Strikk rundt på alle maskene 8 omg. (glattstrikk). Det kan være litt knøvlete og trangt i starten, men blir bedre etter et par omganger!

Nå skal vi runde av sålen ved hjelp av fellinger. Marker den masken som er midt foran på sokken med en liten tråd i kontrastfarge. Strikk glattstrikk: *1 m, 2 m rett sm, 23 m, 2 m rett sm, 1 m (midtmasken), 2 m rett sm, 23 m, 2 rett sm, 1m. *En omg rett.**
Gjenta fra * til ** 1 gang. Gjenta deretter fra * til * en gang. Fell av sokken og sy den sammen under foten. Strikk en tilsvarende sokk, og VOILA - Lillebror har nye sovesokker!

Lykke til!

Hvis du bruker oppskriften min, setter jeg pris på om du lenker tilbake hit! Send meg gjerne bilde også, så skal jeg publisere det her!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails