torsdag 10. desember 2009

Stjernehals

Det er mange som spør meg om oppskrifta på stjernehals. Den står på de gamle hjemmesidene mine, men er ikke så lett å finne. Derfor skriver jeg den inn her, da blir den mer søk-bar!

Det er IKKE jeg som har laget oppskrifta, altså. Den sto i ett utklipp eller en kopi jeg kom over.

Stjernehals:

Smartgarn, rundpinne nr 3. Legg opp 96 m, strikk 2r 2vr i ca 7 cm. Hvis du ønsker det, kan du nå skifte til p. 3,5. Strikk så en omgang rett hvor du merker hver 12 maske (=x). På neste omgang øker du på hver side av x. Strikk 3 omg rett, på den fjerde omgangen øker du igjen på hver side av x. Fortsett slik til du har 20 m mellom x-ene. Fell x-ene på neste omg. Strikk nå spissene hver for seg:

Strikk glattstrikk, bortsett fra de tre første maskene, de skal strikkes rett fra både vrangen og retten (=rillestrikk). Fell 1 m i begynnelsen av hver pinne, til du har 2-3 m igjen. Fell av.

Når du har strikket alle 8 spissene, hekler du en kant av fastmasker rundt spissene. Hekle 3 fm i toppen av spissen. Hekle 2 rader fm.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails